| Skruen strammes yderligere i priskrigenSkrevet d. 21 Januar 2005Superbest har taget næste skridt i mælkepriskrigen og sælger nu 3 liter Danmælk for en 10'er.
Forfærdeligt." Sådan betegner kategorichef Karsten Jeppesen fra Arla Foods den seneste udvikling i mælkepriskrigen. "Det er den største bombe under dansk mejeri- og landbrugsstruktur i nyere tid," siger han.
Foreløbig er det kun Superbest-kæden, der har sat prisen på Danmælk ned til 10 kroner for tre liter, altså en literpris på 3,33 kroner, men oftest følger nogle af de øvrige kæder med.
"Vi må bare håbe, at prissænkningen ikke inspirerer til en fast lav pris i discountbutikkerne," siger Karsten Jeppesen.
Superbest ønsker ikke at oplyse, hvorvidt prissænkningen varer længere end resten af ugen.
Karsten Jeppesen påpeger, at prissænkningerne kan have stor betydning for udvalget i butikkerne. Kun omkring 15 procent af den solgte mælk er i dag billigmælk. Hvis andelen vokser vil butikkerne være nødt til at skære i udvalget for fortsat at tjene på varerne i køledisken. "Og det er de små mejerier, økologien og specialiteterne, der bliver ramt, så forbrugerne kun kan vælge mellem meget billig og lidt billig mælk," pointerer Karsten Jeppesen.
Forbruget stiger ikke.
Mejerierne kunne måske håbe på, at en prissænkning vil resultere i et højere forbrug, men det mener Karsten Jeppesen, ikke er tilfældet. "Mælk er et produkt, som man drikker, når man har lyst til det og næsten altid har i køleskabet derhjemme. Kakaomælk derimod drikker folk mere af, når den er billig, fordi det er en vare, man ikke altid har i huset. Men mælkeforbruget stiger ikke, fordi mælken bliver billigere."
Tværtimod frygter Karsten Jeppesen, at forbruget kan falde, hvis mælk bliver en vare, som folk kun vil købe, når den er på tilbud, ligesom med øl eller sodavand, hvor forbrugerne venter med at købe, til de kan få en kasse på tilbud.
Kilde: Mejeriforeningen
Se alle nyhederne
|