HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Nyt sødemiddel kan blive guld for Arla

Skrevet d. 22 Februar 2005
Det nye sødemiddel Shugr, kan gå hen og blive en interessant sag for Arla Foods, der står for fremstillingen af tagatosen i Shugr. Efter hvad Foodwire erfarer, er der allerede nu blandt kunderne en stor amerikansk kaffekæde, samt en drikkevare- og konfektureproducent. Shugr lanceres af Health Sciences Group, et selskab med forbindelser til kosttilskudsproducenten Swiss Diet. Virksomheden beskriver Shugr som noget nær den hellige Graal blandt sødemidler, den optimale ligevægt mellem smagsmæssig oplevelse og sundhedseffekter. Sødemidlet er egentlig en kombination af flere midler, hvor tagatose er ét og sukkeralkoholet erytriol et andet. Den man er kommet frem til, er et produkt, der opfører sig næsten som sukker. Det kan godt bruges i madlavningen, men kræver en anelse længere tidsforbrug end almindeligt sukker. Men de måske vigtigste fordel er at finde på et andet plan: Takket være det lave kalorieindhold i de forskellige bestanddele bliver det totale kalorieindhold tilstrækkelig lavt til, at man har lov til at markedsføre Shugr som "zero calorie", det vil sige ingen kalorier. Desuden er størstedelen af ingredienserne naturlige, og man holder sig inden for grænserne for, hvad man ifølge de amerikanske regler må kalde "all natural." I disse tider, da læskedriks- og konfektureindustrien virkelig har fået kniven på struben under den voldsomme debat om fedme og sundhedsfarlig kost, er sådanne argumenter virkelig guld værd. Noget, der ikke mindst illustreres af en række retssager i USA, hvor en række sødemidddelproducenter anklager hinanden for at benytte sig af ikke tilladte salgsargumenter. Ifølge oplysninger til Foodwire sætter producenten, Health Sciences Group, stort håb til Shugrs fremtid. Og om mort tid regner man med at kunne offentliggøre sine første kontrakter med en kaffekæde og med en læskedriks- og konfektyreproducent. Shugr har kunnet fås i de amerikanske butikker siden december, men leverancerne er endnu ikke kommet i gang for alvor. . Kilde: Foodwire.dk

Se alle nyhederne