| Utrendy fødevarer klarer sig bedstSkrevet d. 11 April 2005En ny omfattende analyse af den danske fødevareindustri viser overraskende nok, at trendy og moderne fødevarer slet ikke er dem, der giver størst succes i producenternes regnskaber. Analysen "At slanke sig stor - Analyse af en industri på skrump" er lavet af rådgivningsvirksomheden Valcon Management Consultants A/S, som har undersøgt 31 danske fødevareproducenter over en fem-årig periode.
Formålet var, skriver Børsen, at finde frem til de faktorer, der kendetegner de virksomheder, der klarer sig bedst. Og overraskende nok var det de virksomheder, som tilbød "gammeldags" og vel afprøvede fødevarer. Lars Bo Hansen fra Valcon Management Consultants, der selv er overrasket over resultatet af analysen, konkluderer, at de fleste af de gamle dogmer inden for virksomhedslæren ikke eksisterer længere. De virksomheder, der klarer sig bedst, fører utrendy produkter på et marked, der tilmed kun vokser med nogle få procent om året. Ligeledes slår rapporten fast, at det ikke er nogen livsnødvendighed at have et brand - ligesom virksomhedens størrelse heller ikke er afgørende.
"Det handler om at dyrke det, man er allerbedst til - at blive verdensmester inden for sit felt og så holde fokus på det," forklarer Lars Bo Hansen og afviser, at tidens trend med stigende efterspørgsel på moderne og nemme fødevarer straffer de virksomheder, der ikke har slået sig på trendy fødevarer. Derimod mener Lars Bo Hansen, at forbrugerne er ultrakonservative, og at fremtiden ligger hos de producenter, der er i stand til at tackle den kendsgerning, at det ikke handler om forbrugertyper, men om forbrugersituationer. Hvor man f.eks. den ene dag spiser fiskepinde til ti kroner, for weekenden efter at spendere flere hundrede kroner på festlig og højkvalitativ mad.
Blandt de danske virksomheder, der klarer sig bedst, nævner rapporten fra Valcon Management Consultants bl.a. Rahbekfisk, Stryhns, Kims, Odense Marcipan, 3-Stjernet og Harboe Bryggerier. Og blandt dem, det ikke går så godt for, Daloon og Toms.
Det mest utrolige eksempel er Stryhns, som fremstiller et så utrendy produkt som leverpostej - der næsten kun spises i Danmark og til nød i Sverige, skriver Børsen. Men alligevel tjener Roskilde-firmaet penge hele tiden.
"Det hænger i høj grad sammen med, at virksomhedens strategi er blevet slugt af alle medarbejdere i organisationen - at den ligger i deres DNA. Hos Stryhns er strategien, at de vil lave verdens bedste leverpostej, og at det handler om at optimere produktionen mest muligt - den enkelte medarbejder er stolt over produktet. Stolthed er en holdning, der præger hele virksomheden. Man kan faktisk mærke den, så snart man træder ind ad døren," siger Lars Bo Hansen og tilføjer, at mange af de virksomheder, der klarer sig bedst, faktisk ikke har forkromede strategiplaner.
Kilde: Foodwire.dk
Se alle nyhederne
|