| ||||||||||||||||||||||
Log ind eller Bliv medlem | ||||||||||||||||||||||
TV gør børn fedeSkrevet d. 24 Marts 2003Børn bliver fede af at se tv. TV gør ikke kun børnene inaktive, men reklamerer også næsten udelukkende for usunde produkter. Men det er ikke reklamernes skyld, at folk bliver fede, lyder det både fra McDonald’s og sundhedsministeren. Det er forældrenes ansvar.Reklameblokkene i børne-tv promoverer næsten udelukkende for produkter som er usunde og fedende. Det fastslår Verdenssundhedsorganisationen WHO i en ny rapport. ”Burgermenuer og mad- og drikkevarer, der normalt betragtes som varer, vi bør spise mindre af, er de produkter, der reklameres mest for. Mindre børn er ofte målgruppen for disse reklamer, fordi de har en betydelig indflydelse på de produkter, som forældrene køber”, hedder det i WHO’s rapport. Samme konklusion er Ernæringsrådet kommet til, bl.a. ved at tælle reklamer vist på TV2. 96 % af børnereklamer for madvarer var for ”decideret usunde madvarer som eksempelvis morgenmadsprodukter med et højt sukkerindhold eller færdige middagsretter med et højt fedtindhold”, skriver Ernæringsrådet. – Konsekvensen af reklamerne er den ganske enkle, at det får børnene til at efterspørge nogle bestemte produkter, som det er helt centralt at få os til at spise mindre af. Derfor er det vigtigt at få en begrænsning af reklamerne, siger Ernæringsrådets formand, Bjørn Richelsen. En af de virksomheder, som sælger og ikke mindst reklamerer for usunde produkter er McDonald’s. Her mener kommunikationsdirektør Kristian Scheef Madsen dog ikke, at man har et medansvar for det stigende antal fede danskere. Det er folks eget ansvar, hvad de putter i munden, mener han. Han mener heller ikke, at McDonald’s med sine reklamer rettet mod børn er med til at påvirke børnenes valg i en usund retning. – For det første er vores mad ikke mere usund end danskernes andre foretrukne valg. Og dernæst kan vi ikke påtage os ansvaret for, hvad forældre lader deres børn spise. Ærligt talt – så serverer vi måske omkring en procent af måltiderne i Danmark, siger Kristian Scheef Madsen. Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V) vil heller ikke lægge op til, at børnereklamer skal forbydes, selvom både Ernæringsrådet, Sundhedsstyrelsen og WHO begge lægger op til det. Han opfatter de offentliggjorte rapporter som idékataloger med både gode og dårlige ideer. At forbyde reklamerne er en dårlig idé, mener ministeren. Børn skal nok finde ud af, at der er noget der hedder slik, selvom der ikke reklameres for det, som han siger. Men det holder ikke, understreger fedmeforsker professor dr. med. Kim Fleischer Michaelsen. – At sige at reklamer ikke gør nogen forskel er noget sludder. Logikken må være at spørge sig selv, om fødevareindustrien bruger hundreder af millioner på at reklamere for noget, hvis det ikke virker. Det gør de af hensyn til mersalg og værditilvækst. Der er desværre ingen penge i at markedsføre appelsiner og bananer. Derfor ser vi også, at alt det, der reklameres for til børn, er usundt, siger han. Faktisk er TV fastslået til at være den enkeltfaktor, der gør børn mest inaktive. Så ikke nok med, at der reklameres for usunde produkter – apparatet får også ungerne til at sidde alt for stille. – TV har den effekt, at det begrænser den sunde og naturlige adfærd. Hvis man iagttager børn, der ser tv, er det åbenlyst, at de bliver helt passive og holder op med at tumle, siger Kim Fleischer Michaelsen, som har været med til at lave oplægget til regeringens fedmehandlingsplan.
Nyhed fra Madogsundhed.dk |