| Nye mælkemærker Skrevet d. 9 Februar 2004Dagligvarekæderne vil have deres egne mærker på mejeriprodukterne, så de kan sælge billigere alternativer til mærkevarerne eller særlige nicheprodukter til lavere priser.
Foreløbig er det kun et yderst beskedent antal af supermarkedernes egne mærker, der har fået plads ved siden af mejeriernes produkter. Men både fra Coop Danmark A/S og Dansk Supermarked Gruppen lyder meldingen, at forbrugerne har taget godt imod private label-produkterne, som de også kaldes. Derfor er både Coop Danmark og Dansk Supermarked åbne for at få flere egne mærker på hylderne.
- Vi vil gerne udvide og tage flere produkter ind. Generelt har produkterne solgt godt, og de er et godt, billigt alternativ til mærkevarerne, forklarer informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop Danmark A/S.
Informationschef Poul Guldborg ser det som en rigtig god måde at sikre et bredt og varieret varesortiment.
- Ofte kan vi via private label-produkterne sikre et nicheprodukt, sørge for et billigt alternativ eller i nogle tilfælde tilbyde vores kunder et rigtig godt kvalitetsprodukt ved at lave mejeriprodukter i vores eget navn. Derfor er det attraktivt for os,fortæller han.
Foreløbig er det hovedsageligt smør, ost, kakao og fløde, som forbrugerne har fået tilbudt i et andet navn og mærke end mejeriernes egne. Drikkemælken har det kun været muligt at få fra Arla Foods, og selskabet har konsekvent sagt nej til at producere den produkttype til kædernes egne navne. Men hvis erfaringerne fra DanMælken viser, at friskheden ikke er så vigtig for forbrugerne, som prisen er, ser Jens Juul Nielsen fra Coop Danmark muligheder for også at sælge mælk under eget navn.
-Muligheden for at få mælk fra udlandet eksisterer, og vi følger markedet tæt. De dage, hvor forbrugerne kun ville have danske produkter, er bestemt ovre, siger han ifølge Mejeriforeningen.
Se alle nyhederne
|