| AgrovaFood vil servere sundt mad for ungeSkrevet d. 3 Marts 2004Den franske hotdog får konkurrence i de danske sportshaller. Fremover skal det også være muligt at købe sunde alternativer til den typiske cafeteriamenu bestående af pølser, pommes frites, slik og sodavand.
Et af de fem firmaer, som deltager i projektet, der skal få unge til at vælge sunde madvarer, er det DLG-ejede Agrova Food, som i forvejen samarbejder med Kræftens Bekæmpelse omkring projekt 6 om dagen, der handler om at få danskerne til at spise mere frugt.
- Det var naturligt for os også at blive partner i dette projekt, fortæller salgsdirektør fra Agrova Food Jan Kristensen.
- Vi arbejder gerne for sundere alternativer til cafeteriamaden. Det betyder dog ikke, at vi jagter den franske hotdog, men vi vil gerne hjælpe halbestyrerne og cafeteriaforpagterne med at skabe et mere varieret og dermed bedre udbud, siger han.
Det er endnu ikke afgjort, hvilke sunde produkter landets 1100 sportshaller skal have tilbudt. Det er til dels et spørgsmål om, hvad der er råd til.
- Det koster altid penge at introducere noget nyt, og vi ser det som en investering, hvor vi ikke får pay-back fra dag ét. Men projektet bakkes op af Inovationsloven, og det hjælper meget på økonomien i det, oplyser Jan Kristensen.
- Vi regner med, at det udvikler sig til et koncept, som kan bruges overalt, hvor unge mennesker færdes f.eks. på læreanstalter og aftenskoler, afslører han.
Agrova Food regner med at skulle levere snittede grøntsager og snack-gulerødder til projektet. De andre firmaer, som deltager i initiativet er Tulip Food Company (kødpålæg m.m.), Arla Foods (mellemmåltider og snacks), Schulstad Frost (brød) og Royal Greenland (fisk).
Projektet har fået et tilskud på 1,7 mio. kr. fra Innovationsloven
Kilde:Landbrugsavisen
Se alle nyhederne
|