HjemOpskrifterArtiklerButikLoginBliv medlemKonkurrencerForumRestaurant GuideOm madgal
Log ind eller Bliv medlem

Carlsberg køber Orkla ud

Skrevet d. 20 Februar 2004
Carlsberg A/S køber nu sin norske partner Orkla ud af Carlsberg Breweries. Samtidig med, at man for 14,8 milliarder DKK køber nordmændenes andel på 40 procent, gennemføres en kapitalforhøjelse på 3-3,5 milliarder DKK. I meddelelsen til Fondsbørsen torsdag morgen skriver Carlsberg, at man er overbevist om, at de fremtidige muligheder for Carlsberg Breweries bedst kan opfyldes med én aktionær, som fokuserer på bryggerivirksomheden. Men der synes ikke at have hersket den store enighed mellem de to storejere i Carlsberg Breweries. Fra Orklas side hedder det nemlig, at Carlsbergfondet i stigende grad har givet udtryk for ambitioner og holdninger, som Orkla mener ikke vil fremme værdiskabelsen i Carlsberg Breweries, og som ville svække de vigtige intentioner, som lå i samarbejdsaftalen fra 2000. Derimod er der stor tilfredshed i Carlsbergfondet, som mener, at købet bidrager til at skabe værdier for aktionærerne. "Samtidig giver transaktionen en klar og entydig struktur af Carlsberg Gruppen, som nu for alvor bliver synonym med Carlsbergs globale bryggerivirksomhed," hedder det i en pressemeddelelse fra fondet. I forbindelse med købet af hele Carlsberg Breweries samt det forestående køb af det tyske bryggeri Holsten for næsten otte milliarder DKK planlægger Carlsberg nu en kapitalforhøjelse på 3-3,5 milliarder DKK. Niels S. Andersen, som bliver adm. direktør og koncernchef i Carlsberg A/S, mener at man med købet af Orklas andel har optimeret aktiver og pengestrømme i koncernen. "Vort økonomiske mål er en fortsat udvikling af Carlsberg til et internationalt konkurrencedygtigt bryggeri, som fokuserer på værdiskabelse for aktionærerne. Dette er et meget vigtigt skridt i en proces, som blev indledt for tre år siden, og som har endnu et par år tilbage at løbe i. Vi klarer os godt i den internationale konkurrence. Carlsberg er nu det hurtigst voksende internationale ølmærke i verden, og vi har fået opbygget ledende positioner på alle vore udvalgte markeder i Nord- og Østeuropa og via BBH i Rusland", siger Niels S. Andersen. "Også på vækstmarkederne i Fjernøsten gør vi fremskridt. Men både strukturelt og finansielt skal Carlsberg sikre sine aktionærer to ting, nemlig gennemsigtighed og optimering af aktiver og pengestrømme. Og det er netop, hvad dette køb handler om", konkluderer koncernchefen. Ved en pressekonference i dag i forbindelse med fremlæggelsen af årsregnskabet og præsentationen af handelen med Orkla sagde bestyrelsesformanden i Carlsberg A/S, Povl Krogsgaard-Larsen, at overtagelsen er begrundet med den omstændighed, at koncernopbygningen var blevet for kompliceret. "Investorerne har holdt sig tilbage fra at investere i Carlsberg, fordi vi havde en så kompliceret struktur. Samtidig er Carlsberg-identieten et meget væstentligt led struktur-processen", sagde Krogsgaard-Larsen.

Se alle nyhederne