| Amerikanere vil have bøf i stedet for brødSkrevet d. 26 Februar 2004
Amerikanerne vil have bøf i stedet for brød
I USA er en ny trend på vej frem: Proteinkuren, der går ud på at spise masser af proteiner og få kulhydrater, er i gang med at ændre den amerikanske fødevarebranche, der føler sig presset. Også den danske fødevarebranche er bekymret.
Det skal være kulhydratfattigt for ikke at fede. Sådan lyder en ny milliard-trend i USA. Fødevaregiganten Heinz er på vej med en kulhydratfattig ketchup, og verdens største bryggeri, Anheuser-Busch, sælger masser af kulhydratfattige øl. Samtidig falder salget af traditionelt brød, mens fabrikanterne opfinder nye brødvarianter med færre kulhydrater.
Det kaldes Atkins-effekten, opkaldt efter Dr. Atkins, der har opfundet proteinkuren- en slankekur, hvor man kan fylde sig med æg, bacon og andre proteinholdige fødevarer, mens man skal minimere antallet af kulhydrater, der findes i brød, kartofler, pasta og sukker.
Videnskaben kan ikke blive enig om, hvorvidt proteinkuren virker, men mange forbrugere i USA har valgt side: mellem ti og 30 millioner amerikanere er på en eller anden proteinkur. Og ifølge National Bread Leadership Council (NBLC) spiser 40 pct. af amerikanerne mindre brød end for et år siden:
– Vi ved at amerikanernes spisevaner er ved at skifte. Det er vigtigt, at lederne i brødindustrien går i gang med en grundig samtale om forbrugernes fortsatte opfattelse af korn og brød, siger NBLC-talsmanden Patrick Davis.
Han henviser også til, at brød er mange ting, og at ikke alt er skadeligt - heller ikke ifølge Dr. Atkins, der døde sidste år.
Sådan er amerikanernes spisevaner ved at ændre sig:
- ifølge USA's erhvervsministerium er hvedemelsproduktionen faldet med seks procent over de sidste tre år.
- Brødforbruget er i samme periode faldet fra 66 til 63 kilo pr. person.
- Pasta-salget har været stagnerende i flere år, og mange venter nu et fald.
- Hos den store sandwichkæde Subway kan man for 50 cent ekstra få en ”low-carb” bolle (kulhydrater hedder på engelsk ”carbohydrates”), mens man hos visse burgerkæder kan bestille en burger uden bolle.
Fødevaregrupper og -industrier, der har oplevet fremgang:
- salget af æg er på et år steget 16,5 pct. i dollar. Aktiekursen på Cal-Maine Foods, USA's største æg-producent, er steget med 800 pct.
- salget af Oscar-Meyer bacon er steget med 16,9 pct.
- kulhydratfattig- specialforretninger som Low Carb Mall og Viva Low Carb skyder frem.
- Ifølge branchetidsskriftet LowCarbiz kan low-carb udvikle sig til en 20 milliarder dollar stor industri i år. Andre vurderer markedet til under én milliard, men med et 15 milliarder stort potentiale. Hele den amerikanske fødevareindustri er til sammenligning 600 milliarder dollar stor.
I Danmark har hverken Coop eller Dansk Supermarked kunne mærke ændringer i brødsalget, men hos Cerealia, der producerer en lang række kornbaserede produkter, er man bekymrede:
– Vi har endnu ikke mærket presset så meget i Europa. Men der er ingen tvivl om, at udviklingen potentielt er en af de største trusler mod vores virksomhed, siger kvalitetschef Ole Østergaard fra Cerealia.
Kilde: Esben Kjær, Berlingske Tidende
Se alle nyhederne
|