| Kritik af samarbejde mellem sundhedsstyrelsen og mejeriforeningenSkrevet d. 17 Marts 2004Børne- og ungelæge kritiserer, at Sundhedsstyrelsen lægger navn til reklame for Mejeriforeningens produkter. Sundhedsstyrelsen afviser kritikken.
Mejeriforeningens reklame for egne produkter i kostvejledning rettet mod overvægtige børn anvender Sundhedsstyrelsens navn. Dette mener børne- og ungelæge Vibeke Manniche er bekymrende, idet reklamernes indhold ikke stemmer overens med de officielle anbefalinger.
– Jeg er bekymret, når man går ind og skævvrider og i materialet giver udtryk for, at børn skal have mere mælk og flere mælkeprodukter, end der egentlig følger af de officielle kostanbefalinger. Og det bekymrer mig, at man i et samarbejde mellem Mejeriforeningen og Sundhedsstyrelsen netop går ind og tilgodeser Mejeriforeningens interesser, siger hun.
Materialet er udarbejdet og finansieret af Mejeriforeningen, men skal godkendes af projektets samarbejdspartnere, Sundhedsstyrelsen og Forbrugerstyrelsen.
Specialkonsulent Ulla Hølund fra Sundhedsstyrelsen afviser kritikken.
Se alle nyhederne
|