| Arla Satser stort i MellemøstenSkrevet d. 30 Marts 2004Stille og roligt har Arla Foods nu gået og forberedt en kæmpesatsning, der via et helt nyt produkt skal øge koncernens salg i Mellemøsten og fjerne det smørbjerg, der er opstået i kølvandet på skandinavernes ændrede spisevaner.
Bare i Danmark har Arla Foods et årligt overskud på 10.000 ton smørfedt som følge af de ændrede spisevaner. Det har fået Arla til ifølge Jyllands-Posten at igangsætte det hidtil hemmeligholdte projekt, der skal sikre salget af smørbjerget.
Det nye produkt hedder Butter Ghee og fremstilles ved at smelte smørret i en centrifuge, så man kan udskille og fjerne de 20 procent vand, der er i almindeligt smør. Restproduktet har en fedtprocent tæt på 100. Det puttes på dåse og er holdbart i op til et år ved stuetemperatur.
"Produktet har dermed gode egenskaber i et varmt klima. I Mellemøsten betragtes Butter Ghee som meget eksklusivt, og sælges til priser, der er højere end for almindeligt smør. Det anvendes til stegning, bagning og topping på eksempelvis ris," siger projektleder Rasmus Strande Hansen fra Arla Foods.
Butter Ghee fremstilles på Rødkærsbro Smørmejeri, som er ejet af Arla. Mejeriet har været lukket siden 2000, men er nu genopstået i en helt ny skikkelse og spækket med ny mejeriteknologi, der aldrig tidligere har været anvendt i Danmark.
I første omgang er det forbrugerne i Saudi-Arabien, Forenede Arabiske Emirater, Oman og Kuwait, der skal købe det nye produkt fra Arla. Koncernen har datterselskaber i Saudi-Arabien og Emiraterne, mens det på de øvrige markeder overlades til distributører at få produktet ud til detailhandlen, skriver Jyllands-Posten.
Fra Arla Foods side oplyser man, at satsningen formentlig skal videreføres i Sydøstasien, og senere eventuelt i etniske butikker i Vesteuropa.
Prisen på investeringen vil Arla Foods ikke oplyse om.
Se alle nyhederne
|