| Konkurrence kvæles af rabatjungleSkrevet d. 8 April 2004Unfair konkurrence betyder, at danskerne har for få varer at vælge imellem, når de køber ind, mener Konkurrencestyrelsen. De store leverandører af dagligvarer betaler tilsyneladende for at få smidt konkurrenterne ud at butikkerne, fremgår det af en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra Konkurrencestyrelsen. Ifølge undersøgelsen er der i dag væsentligt færre leverandører på fødevareområdet end tidligere. F.eks. er antallet af virksomheder inden for føde- og drikkevareindustrien reduceret med 25 pct. de seneste ti år. Arla Foods, der er under mistanke for at have overtrådt konkurrencereglerne i en verserende sag, afviser, at de forsøger at købe sig til eksklusivitet på hylderne. - Vi giver markedsføringstilskud til butikkerne. Men vi giver aldrig markedsføringstilskud for at holde konkurrenterne væk fra hylderne, siger Louis Illum Honoré, pressechef i Arla Foods.
Se alle nyhederne
|