| Hvem vil betale mere og hvorfor?Skrevet d. 18 April 2004For visse fødevareprodukter findes forbrugersegmenter, som er villige til at betale relativt meget for en given egenskab, men disse segmenter repræsenterer ofte en begrænset markedsandel. Det viser en ny analyse af fødevareefterspørgslen i Danmark, foretaget af Fødevareøkonomisk Institut.
Hvis produkterne skal have en markedsandel ud over dette niveau, må de appellere til et bredere publikum, og så vil prisen spille en større rolle.
Af analysen fremgår det også, at der vanskeligt kan blive plads på markedet til mere end én variant af et produkt med en bestemt egenskab (f.eks. at der i produktionen er taget hensyn til dyrevelfærd). Flere varianter med f.eks. forskellige niveauer af egenskaben vil nemlig appellere til de samme kunder.
Succesfuld produktdifferentiering kræver således en klar profil på hver enkelt produkt og en klar adskillelse fra andre produkter, hedder det i analysens konklusioner. Samtidig skal forbrugeren kunne se et formål med at betale for produktets egenskaber.
"Fødevareefterspørgsel i Danmark ? perspektiver for produktdifferentiering" belyser forbrugernes villighed til at betale ekstra for kvalitets- og sikkerhedsegenskaber ved fødevarer. Analysen bygger på data for forbrugernes indkøbsadfærd gennem de seneste fire-femår.
Se alle nyhederne
|