| Smileys vildleder forbrugerneSkrevet d. 26 April 2004Ny undersøgelse dokumenterer store problemer med troværdigheden i Fødevaredirektoratets Smiley ordning. Forbrugerne får ikke reel information om fødevaresikkerhed forretningerne.
Som opfølgning på stikprøver af Smiley-ordningen tidligere på året, kommer Danmarks Fiskehandlere nu med en større undersøgelse, som viser store problemer med troværdigheden til Fødevaredirektoratets Smiley-ordning.
Undersøgelsen viser, at der er fejl i 23,7% af tilsynsrapporterne i fiskeforretninger i Danmark. De tilsynsførende kontrollører i regionerne har store problemer med at håndtere egenkontrol i fiskeforretninger og har manglende viden om regler for branchen.
Undersøgelsen har vist, at de tilsynsførende i vidt omfang tilsidesætter Fødevaredirektoratets vejledning om egenkontrol. Kontrollørerne tager ikke hensyn til det regelsæt, som Fødevaredirektoratet har godkendt for fiskehandlere. Samtidig viser rapporten, at et meget stort antal rapporter er ulæselige eller mindre læsbare.
Dette medfører, at forbrugerne ikke får den reelle informationer om fødevaresikkerheden i forretningerne, som Smiley-ordningen lægger op til.
Det kan konkluderes, at Smiley-systemet er behæftet med så mange og alvorlige fejl, at Smiley-rapporterne i forretningerne og på internettet i vid udstrækning vildleder forbrugerne, og at mange forretninger uretsmæssig hænges ud for fejl, der er begået af myndigheden.
Undersøgelsen omfatter 130 detailfiskeforretninger blandt foreningens medlemmer ud over hele landet. Undersøgelsen er gennemført af konsulent Cand. Scient Knud Fischer Danmarks Fiskehandlere.
Se alle nyhederne
|