| Tyske mejerier tror på østhandelSkrevet d. 4 Maj 2004Den tyske mælkeindustri glæder sig over EU-udvidelsen og kalder den en chance for industrien.
Af Karsten Himmelstrup
- En øget afsætning på de nye EU-markeder bliver følgen af toldgrænsernes forsviden, øget købekraft i befolkningerne og bortfaldet af den lokale mejeri-industris monopolagtige forhold på markederne, lyder det fra Milchindustrie-Verbands forretningsfører, Michael Brandl.
- Mens det gennesmnitlige forbrug af mejeriprodukter i de 15 "gamle" EU-lande er på 323 kg om året, ligger forbruget i de ti nye EU-lande på 234 kg om året. Forbruget i de nye EU-lande er således 28 procent lavere, siger Michael Brandl.
Han forventer, at der især kan afsættes flere friske mælkprodukter, desserter og andre højtforædlede produkter, som forbrugere i de nye EU-lande hidtil ikke har haft et stort forbrug af.
For tysk mejeribrug er især det nærliggende store polske marked attraktivt, og det ventes, at handelsforholdene mellem de to lande hurtigt firedobles.
I Polen vil der ikke være særlig stor hjemlig konkurrence om markedet for de højtforædlede mejeriprodukter. Samtidig kan Polen blive adgangen for tysk mejeriindustri til det store russiske marked.
Men der er også en risiko. Priserne vil i den første tid ligge noget under vesteuropæisk niveau, mener Burkhard Endemann fra CMA, Centrale Marketing-Gesellschaft der deutschen Agrarwirtschaft. Det kan betyde, at der sendes billige mejeriprodukter ind på det tyske marked, og her nævner han især UHT mælk.
Men chancen for gevinst er generelt større end risikoen for tab, mener han.
Mejeriindustriforeningen repræsenterer 90 tyske virksomheder med en samlet omsætning på omkring 150 mia kr.
Se alle nyhederne
|