|
Artikler
Viser 21-40 ud af 699 artikler.
Økologisk mælk til Citroën-folketSkrevet d. 10 Marts 2007Står der en Citroën i garagen, står der nok økologisk mælk i køleskabet. Og den kan godt være af den fede slags. Hedder vognen Volvo, så er mælken højst sandsynlig ikke økologisk, og der kan snige sig en kærnemælk ind. Bilvalg og mælkevalg hænger nemlig sammen, viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Mejeriforeningen. Sociolog Henrik Dahl har tidligere arbejdet med sammenhængen i vores valg af forbrugsgoder, bl.a. i bogen ’Hvis din nabo var en bil’. Og der er en vis logik i undersøgelsens tal baseret på 1.047 bilejeres svar.
”Der er helt klart en rød tråd i vore forbrugsvalg. Går man efter design, nytænkning og eksperimentelle funktioner i bilen, hvilket jo eksempelvis er et af Citroëns varemærker, så vil man også være mere tilbøjelig til at afprøve nye produkter i andre sammenhænge,” siger Henrik Dahl. I mælkeuniverset betegner han de økologiske produkter som de nye og utraditionelle, hvilket forklarer, at 57 % af Citroën-ejerne foretrækker økologisk mælk.
Volvo ikke til det nye
I den anden ende af øko-skalaen ligger Volvo, hvor kun 36 % foretrækker de økologiske produkter.
”Volvo er fornuft, sikkerhed, tradition og ikke særlig sexet, så Volvo-ejere springer ikke uden videre på nye forbrugstrends som økologi,” siger Henrik Dahl, som selv kører i en Opel Zafira. Familien Dahls foretrukne mælk er skarpt dikteret af de tre yngste i flokken på 8, 10 og 12 år, som sværger til økologisk skummetmælk, hvilket faktisk passer på Opel-profilen: Fedtfattig og en pæn tilbøjelighed til økologi.
Undersøgelsen viser dog også, at forbrugere ikke altid køber deres foretrukne mælk. Et flertal af bilejerne foretrækker således økologisk mælk, men i det samlede salg udgør økologisk mælk kun godt en fjerdedel.
Læs mere
Sider « 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 35 »
|